Challenges

Hobbyvision heeft elke maand een challenge, wil je meedoen met de challenge kijk dan in de sidebar daar kun je hem altijd in vinden.
Whe have every month a new challenge . If you want to join us look at the sidebar there you can find it.





vrijdag 8 september 2017

MDF Brievenbakje met WAX van Finnabair

Hallo allemaal,

Jullie kennen vast de MDF houten vormen en bakken en kastjes en noem maar op.
Deze kan je lekker naar eigen idee pimpen met materialen of kleuren die je zelf leuk vind.

Zo ben ik dol op dingen die met de zee te maken hebben en dus is het een zee thema geworden waar ik de mdf bak mee heb gepimpt. Ik zal proberen stap voor stap uit te leggen wat ik heb gedaan.



Eerst heb ik natuurlijk de bak in elkaar gezet. De delen die elkaar raken heb ik voorzien van wat Doobadoo lijm. Daarna ben ik het gaan voorzien met allerlei "zee" dingen zoals het vissersnet, softboard bubbels, houten letters, klei figuurtjes enz enz ...Je kan rustig allerlei materialen door elkaar gebruiken van steen tot hout, metaal, papier enz enz..Dit plak ik er met een hete lijm pistool op.

Toen het naar mijn zin was ben ik de bak in de zwarte gesso gaan zetten.


Dan ziet de bak er dus zo uit. De gesso heb ik met een simpele wegwerpkwast aangebracht en in de kleine delen heb ik een penseel gebruikt. Maar gesso is op waterbasis dus alles is wel weer schoon te spoelen, als je het maar niet helemaal laat liggen totdat het opgedroogd is. Dus na het schilderen meteen even de kwasten in het water zetten of schoonspoelen.

Na het aan brengen van de zwarte gesso heb ik het gedroogd met een heattool.

Let hierbij wel even op, want als je met een heet lijmpistool de figuren hebt aangebracht, dan word de lijm door de hitte van de heattool weer vloeibaar en kan je versiering verschuiven of zelfs weer loslaten. Dus niet te lang de heattool op 1 plek houden ;)


Dan komt de volgende stap en dat is het aanbrengen van de wax.

Het is een Metallic Wax van Finnabair. Het zit in leuke blikjes die, als je ze opent, een beetje naar schoenpoets ruikt hihi. Ik heb 3 kleuren door elkaar gebruikt, maar je kan natuurlijk ook voor 1 kleur kiezen. En het is niet alleen in de metallic kleuren maar ook in blauw, groen enz.

Het aanbrengen van de wax heb ik gedaan met een platte brede kwast met lange soepele haren.
Je kan een klein beetje van de wax op een craft sheet doen, maar als je maar 1 kleur gebruikt kan je het ook rechtstreeks uit het blikje gebruiken.

Ik heb dus 3 kleuren, dus heb ik van alle 3 kleuren een heel klein beetje op een craftsheet gedaan.
Je bent echt niet veel nodig hoor, en als je te weinig hebt, kan je zo weer wat uit het blikje bij vullen.
Dan stip je de kwast in de wax en veeg je losjes heen en weer over de bak die in de zwarte gesso staat


Dan krijgt het een beetje een metallic look.
Het is meteen droog dus als je klaar bent kan je het voorwerp meteen gebruiken.


En zo is mijn eindresultaat. 
Hier staat hij gezellig op mijn bureau, naar een paar andere bakken die ook deze "look" hebben gekregen.  Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, en zo niet, jullie mogen mij altijd vragen stellen, hier of via Facebook ;)

Dan wens ik je nog een fijne dag verder en graag tot gauw,




Door op het product plaatje te klikken komt u bij het betreffende artikel in de webshop:

 Finnabair Art Alchemy - Metallique Wax .68 Fluid Ounce - Rich CopperFinnabair Art Alchemy - Metallique Wax .68 Fluid Ounce - Vintage GoldFinnabair Art Alchemy - Metallique Wax .68 Fluid Ounce - Old SilverDutch Doobadoo - Gesso Black 250 mlDecorative Fishnet - NeutralSteampunk buttons - Antique Gold Heart 13/PkgPrima Marketing - Resin Collection - SheashellsDutch Doobadoo - Dutch Softboard Art - Bubbles A5CraftEmotions - MDF 3D postbakje - 274x151x164mm

2 opmerkingen:

Betha Horsmeier-Bouter zei

Prachtig geworden. Ik heb ook zo'n bak en wist nog niet hoe die te versieren, maar je hebt mij inspiratie gegeven! Groetjes Betha

Hetty zei

Wat is de brievenbak mooi geworden.
Super in dit thema en dan afgewerkt met wax.
Groetjes Hetty