Challenges

Hobbyvision heeft elke maand een challenge, wil je meedoen met de challenge kijk dan in de sidebar daar kun je hem altijd in vinden.
Whe have every month a new challenge . If you want to join us look at the sidebar there you can find it.





zaterdag 30 april 2011

Een kleinigheidje

Een tijdje terug heb ik een leuk patroontje gekocht met het idee er voor mij zelf een leuk tasje van te maken. Bij het bedenken welk patroon ik zou gaan gebruiken bedacht ik me dat het misschien ook wel leuk is voor deze blog. De westfalen stofjes weer tevoorschijn gehaald en er mee aan het werk gegaan.



Het tasje bestaat uit 9 blokken die aan elkaar zijn gezet. Die 9 blokken kun je op verschillende manieren maken. Ik laat nu 1 mogelijkheid zien. Een origami techniek. Dit is een techniek die helemaal met de hand is gedaan.

De blokjes van dit tasje zijn 8 cm  maar je kunt ze in iedere maat maken. Ik heb eerst een vierkant getekend van 8 cm, hierom heen een cirkel die 2mm groter is bij de hoeken van het vierkant. Daarom heen teken je nog een vierkant die 5 mm groter is als de eerste crikel. Je hebt alles nu in elkaar getekend maar het is de bedoeling dat je 3 apparte mallen maakt. De kleine cirkel moet van karton of paternoplaat. De mallen zijn incl. naad.




Het vierkantje knip je 9 x van stof en 9 x van fiberfil. De grote cirkel knip je ook 9 x van stof. Je hebt nu alle stofjes geknipt. Pak een grote cirkel en rijg een draad langs de rand, leg de kleine cirkel op de verkeerde kant van deze cirkel en trek de rijgdraad aan. Stijk de cirkel goed plad en haal het malletje er uit. Doe dit zo bij alle cirkels. Heb je dit gedaan dan pak je een cirkel leg die met de verkeerde kant naar boven op de tafel. Leg hier boven op een stukje fiberfil en daarboven op een vierkantje lapje stof. Vouw nu de stukjes van de cirkel naar voren en speld ze vast.


 Dit ga je met de hand vast naaien. Heb je zo alle cirkeltjes tot een vierkantje gemaakt dan leg je ze neer volgens het voorbeeld en ga je ze alleemal aan elkaar naaien. Dit kan aan de goede kant met de boerenhemden steek maar kan ook aan de binnenkant met een klein steekje.



Als alle 9 blokjes volgens patroon aan elkaar zijn gemaakt, moet de vorm er nog in. Op het patroon staan cijfers en boogjes welke blokjes er nu in de goede volgorde aan elkaar worden genaaid.




Klaar is Kees. Een knoopje en een lusje en het tasje is klaar. Ik zal er voor zorgen dat het patroon in de winkel komt te liggen.  Je kunt natuurlijk ook hele andere vierkantje maken.